tag:blogger.com,1999:blog-75930223184393091242024-03-13T04:24:51.598-07:00KAJIAN TEMPATANBlog ini akan mempamerkan segala aktiviti pembelajaran murid yang berasaskan projek.MOHD KHAIRUL HAKIMIN ISMAILhttp://www.blogger.com/profile/11043823007856889164noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-7593022318439309124.post-12161894938364635212008-05-08T10:20:00.000-07:002008-05-08T10:50:14.798-07:00PROJEK KAJIAN TEMPATAN TAHUN 5<div align="justify"><strong>Kajian Tempatan<br />Tahun : 5<br />Tema : Sejarah Negara Kita<br />Topik : Kesultanan Melayu Melaka</strong></div><div align="justify"><strong>___________________________</strong></div><div align="justify"><strong></strong></div><div align="justify"><strong></strong></div><div align="justify"><strong></strong></div><div align="justify"></div><div align="justify"><strong></strong></div><div align="justify"></div><div align="justify"><strong></strong></div><div align="justify"><strong></strong></div><div align="justify"><strong></strong></div><div align="justify"><strong>PERANCANGAN UNIT</strong></div><div align="justify"><strong></strong></div><div align="justify"></div><div align="justify"></div><div align="justify"></div><div align="justify">Dalam rancangan ini murid akan memainkan peranan sebagai pengkaji sejarah yang bertugas untuk mengkaji Sejarah Kesultanan Melayu Melaka. Kumpulan pengkaji sejarah ini akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan yang memainkan peranan utama yang berlainan. Yang penting penyelidikan yang dibuat oleh kumpulan pengkaji sejarah ini adalah untuk menyedarkan kepada orang ramai tentang peranan masyarakat dahulu menubuhkan kerajaan. Antara peranan kumpulan pengkaji sejarah ini ialah mencari maklumat tentang latar belakang Parameswara dan memahami bagaimana Melaka mendapat nama. Disamping itu juga, kumpulan pengkaji sejarah turut mencatat rekod zaman kegemilangan Melaka seperti pentadbiran, perdagangan, penyebaran Agama Islam dan perbandingan pentadbiran Melaka dengan pentadbiran masa kini. Pengkaji sejarah juga perlu melakar peta-peta tertentu berdasarkan bidang kajian yang dilakukan supaya pengkajian tersebut lebih bersistematik. Sebagai langkah yang lebih baik para pengkaji ini cuba memasukkan elemen multimedia dalam hasil kajian mereka seperti rakaman video dan audio untuk menceritakan kembali perihal pengasas Kesultanan Melayu Melaka dan bagaimana Melaka mendapat nama. Maklumat-maklumat yang lain akan dibuat dalam bentuk persembahan power point dan templet di mana diakhir kajian ini segala hasil kerja akan dipaparkan kepada pelajar-pelajar dan guru-guru sempena Hari Kokurikulum peringkat sekolah.</div><div align="justify"></div><div align="justify"></div><div align="justify"><br /><strong>A) Pengasasan Melaka</strong><br /><strong>Subtopik 1 : Latar Belakang Parameswara<br /></strong><br />1. Murid dapat menceritakan kembali latar belakang Parameswara sebagai pengasas Melaka.<br />2. Menjelaskan sebab Parameswara melarikan diri dari Palembang.<br />3. Menyatakan perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka.<br /><br /><strong>Subtopik 2 : Melaka Mendapat Nama</strong></div><strong></strong><div align="justify"><br />1. Menceritakan peristiwa pembukaan Melaka<br />2. Menjelaskan sebab yang mendorong Parameswara mengasas Melaka<br /><br /><strong>B) Kegemilangan Melaka<br />Subtopik 1 : Pentadbiran Yang Sistematik.</strong><br /><br />1. Murid dapat menyatakan gelaran jawatan Pembesar Berempat.<br />2. Menyatakan peranan Sultan dan Pembesar Berempat.<br /><br /><strong>Subtopik 2 : Tokoh-Tokoh Kesultanan Melayu Melaka</strong>.<br /><br />1. Murid dapat menyenaraikan tokoh-tokoh dan sumbangan pada zaman Kesultanan Melayu </div><div align="justify"> Melaka.</div><div align="justify"> </div><div align="justify"></div><div align="justify"></div><div align="justify"><strong>Subtopik 3 : Perbandingan Pentadbiran Melaka dengan Pentadbiran Masa Kini</strong>.<br /></div><div align="justify">1. Murid dapat membandingkan dan membezakan struktur pentadbiran Kesultanan Melayu</div><div align="justify"> Melaka dan struktur pentadbiran negara Malaysia kini.<br /><br /><strong>Subtopik 4 : Melaka Sebagai Pusat Perdagangan.</strong><br /><br />1. Murid dapat menerangkan Melaka sebagai pusat perdagangan.<br />2. Murid dapat menceritakan aktiviti-aktiviti perniagaan di Melaka.<br /><br /><strong>Subtopik 5 : Melaka Sebagai Pusat Penyebaran Agama Islam.</strong><br /><br />1. Murid dapat menyatakan Melaka sebagai pusat penyebaran Islam dan pusat perdagangan.<br /><br /><strong>Subtopik 6 : Melaka Sebagai Pusat Kegiatan Ilmu</strong><br />1. Murid dapat menyatakan peranan istana sebagai pusat kegiatan ilmu<br />2. Menyenaraikan aktiviti keilmuan yang dijalankan di istana.<br />3. Menyatakan golongan yang mendapat faedah daripada kegiatan ilmu di istana<br /><br /><strong>C) Perluasan Kuasa<br />Subtopik 1 : Cara Perluasan Kerajaan Melaka</strong><br /><br />1. Murid dapat menyatakan cara-cara perluasan kuasa.<br />2. Murid menyenaraikan negeri jajahan takluk.<br />3. Menyatakan secara ringkas sebab-sebab perluasan kuasa.<br /><br /><strong>Subtopik 2 : Kebijaksanaan Pemimpin<br /></strong><br />1. Murid dapat menyatakan peranan pemimpin dalam perluasan tanah jajahan.<br /><br /><strong>D) Kedatangan Kuasa Luar<br />Subtopik 1 : Tujuan Kedatangan<br /></strong><br />1. Murid dapat menamakan kuasa-kuasa luar yang datang ke Melaka.<br />2. Menerangkan latar belakang kuasa luar<br />3. Menyatakan cara kedatangan kuasa luar ke Melaka.<br /><br /><strong>E) Kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka</strong></div><div align="justify">Subtopik 1 : Faktor Kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka</div>MOHD KHAIRUL HAKIMIN ISMAILhttp://www.blogger.com/profile/11043823007856889164noreply@blogger.com6